Vítejte u Čmoudíku

Dánsko - Kodaň, Roskilde, Helsingor....pro Vedení článek ZDE a foto v galerii
Datum: 25.10.-30.10.

KODAŇ a DÁNSKO  25.-30.10.2019

Z Česka jsme se vydali autem přes Polsko, Německo, trajektem z Rostocku do Gedseru na ostrov Falster (jeli jsme již dřívějším trajektem Scandlines ve 4:30 hod) a za romantického svítání jsme byli na obrovské lodi skoro sami J, přejeli celý region Sjælland do regionu hlavního města Hovedstaden. Naší první zastávkou byl zámek Frederiksborg Castle v Hillerod (ten se nám fakt líbil, nejenom interiéry, ale včetně zahrad, kde se Šídlina snažila nejprve ve fontáně zbavit svého mobilu, ale nakonec ho obětavě vylovila… J), také jsme se pěkně nasnídali v místní pěkné pekárně/kavárně na pěší zóně, dále “Korunní hrad” Kronborg v Helsingoru. Památka UNESCO. Kronborg se hlavně proslavil díky umístění děje Hamleta W. Shakespearem. Z věže (145 schodů vysoké) máme výhled na dánskou úžinu Öresund spojující hranici mezi Dánskem a Švédskem v Baltském moři. Vidíme zde pravidelně přeplouvající trajekty do švédského Helsingborku, tam byl Rosťa před pár lety na vyvrcholení akce Eurorando. V kasematech jsme se vyfotili se sochou spícího národního hrdiny Dánska, Holgera, legendárního rytíře a družiníka císaře Karla Velikého, který se podle legendy probudí ze svého spánku, až bude zemi nejhůře. Obdobně jak náš Blaník, který je zde také zmiňován. V Helsingør se nachází jak přístav, tak i námořní muzeum se sbírkou dánského obchodu a lodní dopravy od 15. století do současnosti. Maritime Museum of Denmark. Tedy upřímně, sesbírali tady všechny možné bebechy a materiály a filmy a …. Prostě vše o lodní dopravě.  V rámci podpory globalizace jsme se opravdu snažili najít restauraci s nějakou místní specialitou za rozumnou cenu. V dánských korunách najdete ceny přibližně stejné jako u nás. Jakmile si ale vzpomenete vše vynásobit 3,5 (nebo 3,6 v Brně J), už vás chuť přejde. Alternativa byla například hala Street food, kdy “Fish&chips” byl na každém rohu za přijatelnou cenu. Za dvě velké porce jsme dali cca 700,--Kč… V rámci udržení si svého “budgetu” jsme si koupili v místních potravinách NETTO základní jídlo, na snídaně a svačiny 😄. Večer jsme se ubytovali v Kodani v hotelu Cabinn City – a opravdu to byly malé kabinové pokojíčky včetně kabinových sociálek. V Dánsku je prostě draho jako na severu… Večer jdeme ještě na vycházku centrem, kolem Tivoli, po pěší zóně, k barevným domům Nyhavn, kolem zámku Christiansborg…. A taky přilétá Brno z Vídně a metrem se v pohodě přesouvá za námi.
V neděli jsme nasedli na bus a jeli do ZOO, která se chlubí „Pandou přežranou“ bambusem a zlatými tygřími mláďaty. ZOO není příliš rozlehlé a tak jsme zvládli téměř všechny výběhy, včetně plavajících ledních medvědů či utíkajícího Pásovce nebo Tasmánského čerta. Autobusem o pár zastávek dál jsme nakoukli do hradu Rosenborg, taky velmi pěkného se 24 královskými komnatami (a také s nádhernými The Glass Cabinet, Porcelain Cabinet, Regalia Room, The MIrror Cabinet, The Bronze Room…) a v podzemní klenotnici na nádherné korunovační klenoty. Šídlo, Rosťa a Šrámka si to zpestřují s ruským tištěným průvodcem, aby si osvěžili další jazyk. Následuje naše první jídlo u kebabu, hold tady patří k levnějšímu stravování. S otevírací dobou je to v Kodani těžké. Velká většina muzeí a zámků je nyní na podzim pouze od 10 do 16 a s deštným počasím nám “Copenhagen Card” navrhla Experimentárium s pozdější otevírací dobou (moderní, praktické vědecké a technologické muzeum). Zde jsme si vyhráli na různých technických prapodivnostech a hříčkách, řídili auta, lodě, ponorky, vyráběli elektřinu, hráli na laserovou hudbu… A taky si prohlédli zajímavou výstavu lidského těla (Body Worlds). Až do zavíračky. V podvečer je čas se zastavit na místa, kde se během dne v Kodani turisté jen tlačí a fotí. Tou nejoblýskanější atrakcí je Malá mořská víla (Den Lille Havfrue) dle předlohy Andersena. Chudák už zažila vandalsky uříznutou hlavu, paži či shození do vody… ale my se chovali slušně!  Protože v pozadí za průlivem je spalovna, máme i krásné fotografe kouřící víly. J
V pondělí najít otevřená muzea byla menší dřina. Královna Markéta byla zrovna v Paláci Christiansborg, takže jsme si jedno ze sídel královské rodiny nechali až na úterý a prohlédli pouze ruiny starého města a hradu v podzemí (Ruins under Christiansborg Palace) + velmi zajímavou královskou kuchyni (The Royal Kitchen). Hned před zámkem jsme nastoupili a propluli loďkou Kodaňské kanály (Canal Tours). To byla podívaná! Po výstupu jsme se vrátili k Christiansborgu - bývalému královskému paláci, současného sídla dánského parlamentu, Úřadu vlády a muzea. Část je věnována i královské stáji - plná otěží a různých kočárů s vlastní historií a s kladrubskými koňmi z Česka! Takže další výrazná stopa z naší domoviny…. J Mimochodem, zámek postihl v minulosti 2x velký požár, který byl ztvárněn na mnoha uměleckých dílech. Přejíždíme metrem do Amalienborg slot – a tady bydlí královna. Přesněji v jihovýchodním ze čtyř paláců. My sledujeme výměnu stráží a muzeum v jednom z paláců. A taky blízký Marmorkirken, mramorový kostel, po cestě u metra. A také navštěvujeme maličké muzeum jantaru a Nyhavn domy za světla.
Další zastávka – po cestě metrem bez řidiče a to i po povrchu skoro až na letiště: Největší akvárium v severní Evropě plné různých druhů mořských živočichů, vodního světa. V rámci programu jsme se kochali okomentovaným krmením v největším akvárku muzea. Den Bla Planet, National Aquarium Denmark. Tam i zpět jsme popojeli moderním metrem bez řidiče. Je to zvláštní pocit jet na prvních sedačkách v prvním vagónu bez kabiny řidiče a hledět do osvětleného tunelu před sebou…Večer jsme završili v zábavním parku TIVOLI s Halloweenskou výzdobou a STOletou horskou drahou. Rozhodně se vyplatilo ho navštívit až večer, protože největší efekt měly právě osvětlené atrakce! Máme fakt dost pěkných fotografií. Pozdní večery trávíme po nákupech v sámoškách a na našem kabinkovém pokoji, vejde se nás tam i sedm osm…
Poslední den v Kodani jsme se dočkali královských komnat, trůnního sálu v Christiansborgu a sálu s Gobelíny znázorňující jednotlivé etapy ovlivňující historii Dánského království. Kdo se trošku orientuje v historii, musel si to užít! V Národním muzeu (Nationalmuseet) jsme cestovali časem od původních obyvatel napříč jednotlivými kontinenty po 20. století Dánska. Některé expozice byly super, hračky, Sluneční vůz - zlatý kočár z roku 1400 před Kristem, Vikingové, Egypt… Kdyby to šlo, strávili bychom zde mnohem více času. I proto, protože jsme se mnohdy ztráceli, muzea a zámky v Dánsku celkem postrádají jasný směr prohlídky… J Poté jsme se rozdělili, někteří šli šopovat a někteří do muzea války (Danish War Museum) s průřezem dánské historie a také s věrnou expozicí bojujících jednotek v Afghánistánu…Už dříve jsme nakoukli do obřadní síně na Kodaňské radnici a až ve 14 hod organizovaně vystoupali na věž radnice s nádhernými rozhledy. Busem jsme se přesunuli za průliv a také vystoupali na vrchol věže kostela Spasitele poblíž čtvrti města Christianie. No, na vrchu venkovního schodiště se to stále zužovalo a byla tam i zácpa… J
Christianie září barvami a v ulicích vdechujete závany konopí (a jiných, prý měkkých J drog…). Někteří obyvatelé mají značně skelný pohled. V určitých ulicích je zakázáno fotografovat. Nicméně vláda tuto čtvrt toleruje. Vojenský prostor byl kdysi převzat skupinou Hippies a nazván Svobodným městem. Mikronárod uprostřed Kodaně není součástí Evropské unie, je zakázáno nošení zbraní a motorových vozidel. Večer jsme završili v muzeu H. Ch. Andersena (krásné expozice s úryvky pohádek, ve třech jazycích…), výstavy Věřte x Nevěřte (Ripley´s Believe It or Not!), procházkou kolem kanálů, budovy Opery a spalovny se sjezdovkou na střeše a noční procházkou přes potemnělou Christianii zpět. Odlétá nám Šídlo a druhá část výpravy jde bordit do Tivoli!
Po cestě zpátky domů ve středu nás čekala poslední zastávka - cihlová památka UNESCO, katedrála svatého Lukáše v Roskilde. V ní je pohřbeno 40 dánských panovníků a panovnic a je v ní věnována menší výstava budoucí hrobce pro současnou královnu Markétu II.. Hrobku tvoří sklo od nás, ze Železného Brodu a trvalo 4 roky, než nabyla své podoby.

Zpět frčíme na trajekt do Gedseru, počasí je nádherné a moře klidné, utrácíme ve free shopu všechny drobné dánské koruny a z Rostocku jedeme na Berlín. Na okruhu jsou výpadky… L a stejně tak stojíme na polské dálnici u Wroclavi, vždy nějaký dopravní problém, čímž nabíráme za mlhy asi tříhodinové zpoždění. Ale po půlnoci se v Ostravě rozvážíme po domovech. J

Peníze jsou ďuravé, cyklisti nezvykle rychlí (a pro nepozorné Středoevropany nebezpeční!), nohy bolí, ale stálo to za to!    Leika + Rosťa  Účast – Leika, Šídlina, Zdeňa, Šrámka, Rosťa, Mates, Čára, Martin B.